Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie Chorych Wymagających Dializowania zwane w dalszej części statutu Stowarzyszeniem jest powołane zgodnie z obowiązującymi przepisami o stowarzyszeniach i posiada osobowość prawną.
§ 2
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą jest miasto Wałbrzych.
- Stowarzyszenie może także realizować swoje cele statutowe poza obszarem Rzeczpospolitej Polskiej zgodnie z prawem miejscowym.
§ 3
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej ogółu członków.
- Działalność Stowarzyszenia mogą także wspierać ochotniczo i bez wynagrodzenia osoby nie będące jego członkami ( wolontariusze). Wolontariuszom, którzy świadczą pracę na rzecz Stowarzyszenia, można pokryć niezbędne koszty związane ze świadczoną pracą.
- Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie ma prawo do zatrudnienia pracowników.
§ 4
- Stowarzyszenie jest organizacją zrzeszającą:
- Chorych z przewlekłą niewydolnością nerek.
- Osoby zagrożone.
- Osoby po przeszczepie.
- Osoby pracujące na rzecz chorego.
§ 5
- Stowarzyszenie mając na względzie dobro osób zagrożonych wymienionych w § 4 w swojej działalności kieruje się zasadami porozumienia narodowego, sprawiedliwości społecznej, szerokiej tolerancji światopoglądowej.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń o takich samych lub podobnych działaniach.
§ 6
Stowarzyszenie może używać pieczęci i odznak na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
Rozdział II. Cel i środki działania.
§ 7
Celem i środkami działania Stowarzyszenia są:
- Reprezentowanie interesów członków Stowarzyszenia wobec władz państwowych, organów samorządowych i organizacji społecznych.
- Otaczanie chorych pomocą i opieką, a przede wszystkim zaspokojenie potrzeb leczniczych Stowarzyszenia.
§ 8
Cele wymienione w § 7 Stowarzyszenie realizuje poprzez:
- Organizowanie i udzielanie pomocy w sprawach socjalno-bytowych, prawnych i medycznych.
- Prowadzenie szeroko zakrojonej pomocy w nabywaniu sprzętu medycznego i lekarstw.
- Współdziałanie w rehabilitacji społecznej, podstawowej i zawodowej prowadzonej przez uprawnione do tego organa i instytucje na rzecz chorych.
- Prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjnej, w tym opracowywanie oraz publikowanie materiałów poświęconych problematyce zgodnej z celami Stowarzyszenia.
- Wszelkie inne prace potrzebne do realizacji poprawy bytu członków Stowarzyszenia.
§ 9
Stowarzyszenie może współpracować z wszelkimi instytucjami rządowymi, samorządowymi, prywatnymi oraz pozarządowymi w działaniach przyczyniających się do realizacji celów statutowych.
§ 10
Stowarzyszenie może realizować zadania zlecone przez organy oraz jednostki administracji rządowej i samorządowej.
§ 11
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego w zakresie :a. Organizowanie i udzielanie pomocy w sprawach socjalno-bytowych, prawnych i medycznych.b. Prowadzenie szeroko zakrojonej pomocy w nabywaniu sprzętu medycznego i lekarstw.
c. Współdziałanie w rehabilitacji społecznej, podstawowej i zawodowej prowadzonej przez uprawnione do tego organa i instytucje na rzecz chorych.
d. Prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjnej, w tym opracowywanie oraz publikowanie materiałów poświęconych problematyce zgodnej z celami Stowarzyszenia.
e. Wszelkie inne prace potrzebne do realizacji poprawy bytu członków Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie nie może prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego podmiotu działalności.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
Rozdział III. Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 12
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- Zwyczajnych,
- Wspierających,
- Honorowych,
§ 13
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, nie pozbawiona praw publicznych, która złoży deklaracją członkowską.
- Członkiem Stowarzyszenia może zostać także osoba nie będąca obywatelem Rzeczpospolitej Polskiej i zamieszkująca poza granicami kraju.
§ 14
Członek zwyczajny ma prawo:
- Do czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
- Uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zgromadzeniu.
- Uczestniczyć we wszystkich przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie.
- Zgłaszać opinie, wnioski i postulaty dotyczące Stowarzyszenia.
- Korzystać z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia.
§ 15
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
- Przestrzeganie postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
- Aktywne uczestnictwo w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
- Regularne opłacanie składek członkowskich i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
§ 16
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna lub prawna zainteresowana merytoryczną działalnością Stowarzyszenia, która zadeklaruje pomoc finansową lub rzeczową i zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
- Członek wspierający posiada prawa określone w § 14 pkt. 3, 4 i 5 oraz prawo uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym.
- Członek wspierający będący osobą prawną działa w Stowarzyszeniu za pośrednictwem swego przedstawiciela.
- Do obowiązków członka wspierającego należy:Przestrzeganie postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 17
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
- Członkostwo honorowe nadaje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu.
- Członek honorowy posiada prawa określone w § 14 pkt. 3, 4 i 5, a ponadto jest zwolniony z obowiązku opłacania składek członkowskich i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
- Członkostwa honorowego pozbawia Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu.
- Do obowiązków członka honorowego należy:Przestrzeganie postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 18
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- Dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie do Zarządu po uprzednim uregulowaniu składek członkowskich i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
- Skreślenie z powodu biernego uczestnictwa lub niepłacenia składek członkowskich innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu przez okres 1 roku.
- Wykluczenie z powodu rażącego nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia lub działania na szkodę Stowarzyszenia.
- Utrata osobowości prawnej przez członka wspierającego będącego osobą prawną.
- Wykluczenie w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego orzekającego kare pozbawienia praw publicznych.
- Śmierci członka.
§ 19
- W przypadkach określonych w § 18 pkt. 2-5 orzeka Zarząd w postaci uchwały.
- Zarząd zobowiązany jest w terminie 7 dni zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu, podając przyczyny oraz wskazując na prawo wniesienia odwołania do Walnego Zgromadzenia.
§ 20
- Od uchwały Zarządu w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia przysługuje odwołanie, w terminie 7 dni, do Walnego Zgromadzenia, którego uchwała jest ostateczna.
- Członek Stowarzyszenia skreślony lub wykluczony przez Zarząd, do chwili rozpatrzenia jego odwołania przez Walne Zgromadzenie, pozbawiony jest praw określonych w § 14 pkt. 1, 2 i 5.
Rozdział IV. Władze Stowarzyszenia.
§ 21
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński,
- Kadencja Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu koleżeńskiego trwa 4 lata.
§ 22
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji z tym, że liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
§ 23
Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 24
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- Uchwalanie głównych kierunków działalności Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań władz Stowarzyszenia.
- Powoływanie oraz odwoływanie Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
- Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Ustalenie wysokości wpisowego i składek członkowskich.
- Nadawanie oraz pozbawianie godności członka honorowego.
- Podejmowanie uchwał o przystąpieniu lub wystąpieniu Stowarzyszenia z innych organizacji i związków stowarzyszeń.
- Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.
- Uchwalanie regulaminów wewnętrznych.
- Podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu lub rozwiązania się Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie spraw nie należących do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
§ 25
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd 1 raz w roku jako sprawozdawcze i co 4 lata jako sprawozdawczo-wyborcze.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad zawiadamia członków Zarząd co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
- Jeśli zawiadomienie o drugim terminie Walnego Zgromadzenia nie stanowi inaczej, odbywa się ono godzinę później jak w pierwszym terminie i w tym samym miejscu.4. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej.
§ 26
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd:
- Z własnej inicjatywy,
- Na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- Na pisemny wniosek co najmniej 5 członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie winno być zwołane w terminie 1 miesiąca od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zastało zwołane.
§ 27
- Zarząd jest najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami.
- Zarząd składa się z 4-6 członków.
- Zarząd wybiera spośród siebie prezesa, Wice prezesa, sekretarza i skarbnika.
- Prezes kieruje pracami Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez prezesa lub sekretarza w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W razie równości głosów rozstrzyga głos prezesa Zarządu.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 28
Do kompetencji Zarządu należy:
- Kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia i działanie w jego imieniu.
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz.
- Planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej.
- Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia zgodnie z wytycznymi Walnego Zgromadzenia.
- Realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia.
- Zwoływanie walnych Zgromadzeń.
- Uchwalanie planów działalności Stowarzyszenia.
- Opracowywanie projektów, planów i kosztorysów działalności oraz sprawozdań i rozliczeń finansowych.
- Przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków zwyczajnych i wspierających.
- Wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członkostwa honorowego.
- Powoływanie, a także rozwiązywanie komisji, zespołów i innych ciał oraz określenie ich zadań.
- Powoływanie pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Stowarzyszenia.
- Podejmowanie innych uchwał, które wymagają decyzji Zarządu.
§ 29
- Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie przewodniczącego, zastępcę i sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą jednocześnie pełnić funkcji członka Zarządu ani pozostawać z nim w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
§ 30
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie co najmniej 1 raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia.
- Przedkładanie Zarządowi wniosków z przeprowadzonych kontroli oraz żądanie wyjaśnień.
- Kontrola opłacania składek członkowskich.
- Składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań ze swojej działalności oraz wnioskowanie w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu.
- Wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
§ 31
Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§ 32
Przewodniczącemu Komisji przysługuje prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniu Zarządu.
§ 33
Sąd Koleżeński skład się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 34
Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:
Rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami Stowarzyszenia powstałych na tle działalności Stowarzyszenia.
Rozdział V Majątek Stowarzyszenia
§ 35
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
- Wpisowe i składki członkowskie.
- Wpływy z działalności statutowej.
- Dotacje.
- Wpływy z działalności odpłatnej pożytku publicznego.
- Środki pochodzące z ofiarności prywatnej, spadków i zapisów.
- Wpływy z działalności statutowej.
- Wpływy z loterii i zbiórek publicznych.
- Dochody z działalności gospodarczej wykonywanej na podstawie odrębnych przepisów.
- Stowarzyszenie przeznacza nadwyżkę przychodów nad kosztami na działalność pożytku publicznego.
§ 36
- Oświadczenia w sprawach majątkowych Stowarzyszenia wymagane są podpisy 2 członków Zarządu w tym prezesa lub Wice prezesa.
- W sprawach niemajątkowych do ważności pism i dokumentów wymagane są podpisy: 2 członków Zarządu, w tym prezesa lub Wice prezesa.
§ 37
-
Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
-
Zabrania się przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
-
Zabrania się wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
-
Zabrania się zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VI. Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia.
§ 38
- Uchwałę w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania się Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
- W przypadku rozwiązania się Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie zadecyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powoła Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia.
- Majątek likwidowanego Stowarzyszenia może być przekazany wyłącznie na rzecz innej organizacji pozarządowej nie nastawionej na zysk o celach charytatywnych zbliżonych do celów Stowarzyszenia.